Fran en farmor till en mormor

Hon lutar sig fram mot spegeln i badrummet. Om man tittar noga kan man se sma rynkor i hela ansiktet. Som sma sma faror graver de sig fram runt ogonen, kring munnen...over kinderna. Det ar fruktansvart. Man kan se hur aldern tar over ogonen och hon ser gammal ut. Lastgammal. Som en farmor. Haret skulle formodligen vara gratt om hon inte envisades med att farga det hela javla tiden. Hon onskar sig en fin, blank kapp i julklapp sa hon kan ga ut och ga med de andra tanterna. Eller kanske en bla skinande rollator. Hon har inte riktigt bestamt sig an. Pa kvallarna onskar hon att hon kunde sticka...sa att hon kunde sitta dar i sin soffa, knapa ihop en halsduk eller sa...klappa pa katten som ligger i hennes kna. Sedan skulle hon ga och lagga sig, lasa Damernas varld och sova minst en nio timmar sadar. Klockan sex pa morgonen skulle hon kliva upp. Senast. Allt efter det vore att slosa bort sin dag. Baka lite bullar kanske...spela bingo...kafferep...pata i tradgarden... Hon tittar upp mot spegel igen. Vafan! Det ar ju jag! Jag ar gammal. Lastgammal. Jag gick hem fran puben klockan elva. Jag skams.

Okej, julmiddag med jobbet. When in Rome som jag ar sa maste man ata traditionell Kalkon med alla trimmings och stuffings och tranbar. Det var skitackligt. Stackars folk. Fult julpynt och acklig julmat. Inte konstigt att det ar fula. Man blir nog det om man vantrivs hela tiden.

Men som sig bor nufortiden blev jag trott misstanksamt tidigt. Maste...ga...hem. Jobba..tidigt. Nio narmare bestamt. Ganska sent egentligen. Om man inte ar sa rynkig och gammal som jag.

Egentligen ar jag for trott for det har ocksa...att blogga mitt i natten. Och jag far lite angest nar jag ser hur klockan narmar sig midnatt. Ojojoj...maste sova. Gor ont i mitt Tuna-hjarta nar jag minns hur jag brukade vara uppe hela natterna forr. Mina alskade alskade natter. Dumma javla tidiga jobb... Sa aven om jag ar trott och gammal som en farmor tog jag mig tid att skriva det har for en mormor. Tonis mormor. Tror hon kompletterar Morgon-kurren med Jennie-bloggen. Man vill ju inte gora mamma besviken.

Godmorgon mamma. Ledsen att det roliga-skratta-sa-det-gor-ont-i-magen uteblev. Ar for gammal och trott for att vara kul nu. Men ha en bra dag! Alskar dig!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gör inget blev glatt överraskad att du hade skrivit nåt. Nog smålog jag allt, du gjorde min morgon. Älskar dig,kramar.

2009-12-22 @ 09:51:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0